söndag 10 januari 2010

7/1 ”Not for you madame, for young girl”


Måste bara delge en liten incident från det fullständigt enorma shoppingcentret Siam Center. Jag behövde köpa en bikini till och begav mig till den avdelningen på ett stort varuhus. Där får man en expedit som följer med en med en liten korg där man samlar vad som ska provas. Hon hjälper en också att välja ut vilka modeller som kan tänkas passa. Lite som ett expertsmakråd. I mitt fall så skakade hon bara på huvudet åt Rip Curls grälla surfbikinis som jag stod och nöp i och ställde stegen till den sida som hade stadiga modeller från Triumph eller vad det heter. Hon envisades med att lägga ner olika varianter med tillhörande kjolar och uppenbart mogen målgrupp och jag försökte få med lite poppigare varianter. Nu har jag illusioner om att jag platsar i några minimodeller men i ett land där tjejerna snittar 35 kg så framstår man som en vit flodhäst som envisas med att försöka passera som gasell, trots att hon närmar sig 40! Tillbaks i provhytten hittade jag en lagom diskret svart/vit historia som jag var ganska nöjd med. Dock inte mitt smakråd som tyckte att ”no, madame, not suitable. Only for very young girl”. Uppfriskande med lite brutal ärlighet. Svart på vitt bara, man är en kärring, på med tältet.

Men nog traskar jag därifrån med den väldigt opassande baddräkten i alla fall. Man är bara så mycket kärring som man känner sig. Ha!

/M

1 kommentar:

  1. Underbart beskrivet Marie!
    Jag kan lova att när ni kommer hem hit igen kommer ni slås av hur fantastiskt unga, vackra, fräscha och solbrända ni ser ut jämfört med oss grönvita svenska med frostskador lite här och där...

    kram Sara

    SvaraRadera